آبشار سمیرم اصفهان

آبشار سمیرم اصفهان

 

شهر اصفهان در استان بزرگ اصفهان با بناهای باشکوه تاریخی و مشهورش از محبوبیت بالایی در میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار است . اما اگر به این استان سفر کردید از طبیعت زیبا و دیدنی سایر شهر های استان اصفهان به راحتی گذر نکنید . شهرستان سمیرم از جمله ای شهر هایی است با طبیعت سرسبز و محیطی کوهستانی توانسته گردشگران زیادی را به خود جذب کند . شما میتوانید در سفر به استان اصفهان علاوه بر بازدید از جاذبه های دیدنی شهر اصفهان با رفتن به قسمت های جنوبی این استان یک روز خاطره انگیز و به یاد ماندنی را در یک طبیعت بی نظیر و خوش آب و هوا برای خود و خانوادتان ثبت کنید . ما در مطلب زیبا ترین آبشار های ایران  در مجله گردشگری بلیط اینجا  به معرفی تعدادی از دیدنی ترین آبشار های کشورمان پرداختیم . در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به آبشار سمیرم اصفهان بپردازیم .

 

آبشار سمیرم کجاست؟

 

آبشار سمیرم اصفهان در استان اصفهان و ۵ کیلومتری شهرستان سمیرم (که به پر آب ترین شهر ایران معروف است) واقع شده .  فاصله این آبشار با اصفهان ۱۶۰ کیلومتر است . همچنین آبشار سمیرم در ۱۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرکرد و ۱۷۰ کیلومتری شمال یاسوج است .

این آبشار میان تنگه ای با دیواره های سنگی و در رشته کوه زاگرس قراردارد . محیط کوهستانی و جریان مداوم آب در تنگه باعث به وجود آمدن اقلیمی سرسبز و با طراوت با آب و هوایی تمیز و مطبوع در این منطقه شده است .

چرا به آبشار سمیرم برویم ؟

 

آبشار سمیرم به عروس زاگرس معروف است .  این آبشار از بالای تخته سنگی صاف و بسیار بزرگ بیرون می‌زند و در خلق طبیعت زیبای اطراف خود بسیار موثر است . در بخش پایین آبشار فضای سبز بزرگی برای اتراق گردشگران در نظر گرفته شده که چشم‌اندازی تماشایی از آبشار سمیرم در کنار کوهستان، درختان و طبیعت کم نظیر این منطقه دارد.

سمیرم از کهن ترین مناطق استان اصفهان است و زمین شناسان بر این باورند که آبشار آن نیز از قدمت بالایی برخوردار است .

پوشش گیاهی غنی و پرتنوعی از گیاهان معطر و دارویی و درختان بادام کوهی، سیب‌، گز، گلابی، بید‌، افرا‌ و بادام ، درختچه‌ها و بوته‌های وحشی مانند زرشک و زالزالک اطراف آبشار را فراگرفته است . پر آب بودن منطقه شرایط باغداری و کشاورزی را در حد مطلوب برای  اهالی سمیرم و روستاهای اطراف آن فراهم کرده است . باغ های سیب این منطقه شهرتی بالا دارد و از محصولات صادراتی سمیرم به شمار میرود . نام این آبشار در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده .

 

آبشار سمیرم ۳۵ متر ارتفاع دارد و در اطراف آن محل هایی برای استراحت و اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.  آب و هوای این منطقه به دلیل کوهستانی بودن بسیار سرد است ، تاحدی که حتی در فصل تابستان نیز شب های سردی دارد . این آبشار که آب آن در دره نادر جریان می یابد، در گذشته، ارتفاع آبشار به ۷۵ متر نیز می رسید، اما در حال حاضر بر اثر فرسایشی که در سال های طولانی برای این آبشار به وقوع پیوسته، ارتفاعش به ۳۵ متر کاهش یافته و تنها در سال هایی که بارندگی زیاد است ، دوباره ارتفاع می گیرد .

این آبشار از چشمه‌های مختلفی چون مزارع جوزار و چشمه عزیزخان سرچشمه می‌گیرد و روی صخره‌ای که آب آبشار از آن پایین می‌ریزد، به غیر از مسیر اصلی آب، جریان‌های کوچک دیگری هم  وجود دارد که زیبایی آن را چندبرابر کرده‌اند.

 

 

بهترین فصل سفر به آبشار سمیرم

 

بهترین زمان سفر به آبشار اصفهان فصل بهار و اواخر تابستان است که آب و هوا در آنجا بسیار خنک و معتدل است . از اواسط بهار نواحی اطراف این آبشار پوشیده از گل‌های زیبا و درختان سرسبز می‌شوند . تابستان ها اصلا خبری از گرمای هوا نیست و در گرم ترین روز های سال هم این هوای منطقه معتدل و مطبوع است . در این محدوده زمانی گردشگران و مسافران زیادی به این منطقه جذب میشوند . بنابراین اگر از شلوغی بیزارید و نیاز دارید در آرامش به صدای آبشار گوش بدهید سرمای این منطقه را به جان بخرید و فصل های سرد را برای سفر به این جاذبه ی طبیعی انتخاب کنید . البته توقع نداشته باشید همان سرسبزی که در بهار و تابستان وجود دارد در این محدوده زمانی هم جریان داشته باشد . گاهی سرمای منطقه به حدی است که  در دمای پایین شب، آب آبشار یخ می‌زند و می‌توانید شاهد یک آبشار یخی زیبا باشید .

 

دیدنی های اطراف آبشار

 

علاوه بر این آبشار ، سمیرم به طور کلی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهر های استان اصفهان است . جاذبه های طبیعی دیگری در مناطق مختلف سمیرم به چشم میخورد . این ها دلیلی شده که این منطقه بسیار پر گردشگر و محبوب باشد . در ادامه این مطلب تعدادی از این جاذبه ها را معرفی خواهیم کرد  .

 

پارک دریاچه سمیرم

این پارک از بهترین و زیباترین مناطق شهرستان سمیرم به حساب می آید که در جنوب این شهر و خیابان شورا واقع شده است . تجهیزات و امکاناتی که در این پارک برای گردشگران و مسافران فراهم شده این پارک را به یک مکان تفریحی مناسب برای خانواده ها تبدیل کرده است . رستوران ، پارکینگ ، بوفه ، وسایل بازی کودکان و امکان قایق سواری از جمله امکاناتی است که در این مجموعه برای خانواده ها و کودکانشان در نظر گرفته شده است .

آبشار آب ملخ

 

شهرستان سمیرم آبشار های زیادی دارد و به طور کلی منطقه بسیار پر آبی است . آب ملخ یکی دیگر از این آبشار هاست . علت این نام گذاری این است که این آبشار در دفع آفت های روستا در گذشته بسیار موثر بوده است .روستاییان و کشاورزان این منطقه هنوز به اثربخشی آب این آبشار اعتقاد دارند و از آب آن برای آبپاشی مزارع خود استفاده می‌کنند. آب آبشار در مسیر خود به رودخانه ی آب ملخ میریزد و در طول روستا جاری میشود . سرچشمه آبشار آب ملخ در دل کوه قرار دارد . البته بازدید از آن سرچشمه برای گردشگران در طول سال خطرناک است زیرا پشت سرچمشه پرتگاهی هولناک قرار دارد که تاکنون چند گردشگر را به کام خود کشیده است .

 

آبشار بی بی سیدان

بی بی سیدان از دیگر آبشار های معروف این منطقه است که در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی سمیرم واقع شده . این آبشار در تنگه ای سرسبز به نام تنگه نازی در مناطق حفاظت شده دنا قرار دارد . ارتفاعات آبشار بی بی سیدان جزو مناطق بکری است که برای طبیعت گردان بسیار مطلوب است . آبتنی و پیاده روی در طبیعتی بکر ، کوه نوردی ، و زدن کمپ از جمله تفریحاتی است که میتوانید در این منطقه تجربه کنید . برای رفتن به بی بی سیدان باید از سمیرم به جاده یاسوج وارد شوید و خود را به جاده خاکی روستای بی بی سیدان برسانید .

 

چالقفا

 

چالقفا کوهستانی سرسبز و با صفا در ۱۵ کیلومتری غرب سمیرم است . پوشش گیاهی متنوع و درختان انبوه این منطقه سبب شده این کوهسار به یکی از زیباترین مناطق ییلاقی شهرستان سمیرم به شمار رود . چشمه ای جوشان در این کوهستان جریان دارد و یک دشت وسیع در بالای آن قرار دارد که در بهار و تابستان از گیاهان معطر و دارویی پوشیده میشود . برای رفتن به این منطقه و بازدید از دشت، کوه و چشمه چالقفا باید از غرب سمیرم به سمت ونک بروید در فاصله ۱۳ کیلومتری این جاده به مسیر فرعی چالقفا وارد شوید .

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها